Välittämisen päivä kannustaa huomioimaan ikäihmisen – lähikauppa on tärkeä kohtaamispaikka 86-vuotiaalle

Kanssaihmisiä voi huomioida hyvin pienillä ja yksinkertaisilla teoilla, joilla on usein kuitenkin valtava merkitys. Välittämisen päivän tavoitteena on edistää suomalaista välittämisen kulttuuria.

Perjantaina 26. marraskuuta vietetään Välittämisen päivää, jonka tarkoituksena on kannustaa ihmisiä välittämään oman elinpiirinsä ihmisistä ja etenkin vanhuksista. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry:n käynnistämää päivää on vietetty vuodesta 2018.

”Meistä jokainen ohittaa ikäihmiset helposti omassa kiireessään. Kannustamme huomaamaan ja kohtaamaan vanhan ihmisen. Välittämistä voi osoittaa ihan pienilläkin teoilla: kuulumisten kysyminen, avun tarjoaminen tai vaikka vain oven avaaminen esimerkiksi ruokakaupassa tuo iäkkäälle ihmiselle hyvän mielen ja kokemuksen kohdatuksi tulemisesta”, VALLI ry:n erityisasiantuntija Päivi Tiittula sanoo.

Tiittulan mukaan moni iäkäs ihminen kokisi kotona asumisen turvallisemmaksi ja mielekkääksi, jos vain saisi pientä apua ja rohkaisua elämään lähiyhteisöltä. Omaisten tukea ei aina ole mahdollista saada, jos läheiset asuvat kaukana.

”Joissain tapauksissa iäkäs pärjäisi omassa kodissaan itsenäisesti ja kokisi kuuluvansa yhteisöön, jos joku välillä kysyisi kuulumisia ja vointia sekä tarvittaessa tarjoaisi apua. Jo tieto siitä, että apua on tarjolla vahvistaa luottamusta ja luo turvallisuutta. Pieni teko voi auttaa arjessa eteenpäin. Jopa yksi kysymys voi pelastaa ikäihmisen viikon – ja samalla kohtaamisesta saa hyvän mielen itselle. Tässä on iso rooli paitsi ammattilaisilla myös ennen kaikkea kanssaihmisillä, kuten esimerkiksi palveluammateissa työskentelevillä”, Tiittula sanoo.

Lähikaupassa kohdataan ja välitetään

Monelle ikäihmiselle kaupassakäynti on päivän ja viikon merkittävimpiä hetkiä. Vantaan Ylästössä yksin asuvalle 86-vuotiaalle Ertta Lindströmille lähikauppa Ylästön K-Market on tärkeä kohtaamispaikka.

”Täällä näkee aina kavereita. Puhumme muiden mummojen ja pappojen kanssa kaikki asiat, mitä milloinkin on tapahtunut. Kesällä istumme pitkään ulkona penkeillä. Meillä eläkeläisillä kun on aikaa”, Lindström nauraa.

Entinen vihannesviljelijä saa vihannekset omasta takaa, sillä hänen poikansa on viljelijä neljännessä polvessa. Ostoslista on harvoin pitkä, mutta hän käy vajaan kilometrin päässä kotoa sijaitsevassa lähikaupassa muutaman kerran viikossa. Kaupan henkilökunnalla on Lindströmille iso merkitys.

”Saan aina apua, jos en esimerkiksi löydä tuotteita tai pakkauksessa on pientä pränttiä, enkä viitsi laittaa silmälaseja päähän. Kaupassakäynnistä jää aina hyvä mieli”, hän sanoo.

Asiakkaalle löydyttävä aina aikaa

Kauppias Paulamaria Äärynen-Tuomiselle asiakaspalveluun panostaminen on kunnia-asia.

”On ihan sama, meneekö jauhopussi hyllyyn nyt vai hetken päästä, sillä asiakkaille on löydyttävä aina aikaa. Me juttelemme, välitämme ja olemme läsnä. Tätä viestiä välitän henkilökunnallenikin. Pidän hyvää huolta työntekijöistäni, jotta he jaksavat pitää huolta asiakkaistamme”, kahdeksan henkeä työllistävä ja 4,5 vuotta kauppiaana Ylästössä toiminut Äärynen-Tuominen sanoo.

Kauppa pyritään pitämään siistinä ja mahdollisimman helppokulkuisena. Ostoskärryt vaihdettiin juuri kevyempiin ja ketterämpiin, eivätkä ne ole niin syvät kuin entiset, joista ikäihmisten oli vaikea noukkia ostoksia. Kaupassa on myös tarjolla pieniä pakkauskokoja, koska ikäihmisten talous on yleensä yhden tai kahden hengen kokoinen. Kaupasta löytyy myös laaja valikoima palveluita perinteisten ruokakauppapalveluiden lisäksi.

”Vuodet eivät muuta ihmistä kuin ulkoisesti – samaa välittämistä ja iloisia hetkiä kaikki toivovat”, Äärynen-Tuominen summaa.

Pieniä välittämisen tekoja:

• Kysy kuulumisia naapurissa asuvalta vanhukselta tai kutsu hänet kahville.
• Käy kylässä ikäihmisen luona.
• Soita ikäihmiselle puhelu.
• Hae vanhus mukaan ulkoilemaan.
• Ilahduta vanhusta kortilla mihin vuodenaikaan tahansa – tiettyä juhlapäivää ei tarvita.
• Lähde mukaan ikäihmisiä auttavaan vapaaehtoistoimintaan.

Lataa kuva tästä

Kuvassa: Kauppias Paulamaria Äärynen-Tuominen ja asiakas Ertta Lindström. Kuva: Nita Paijula

Lisätietoja:
Päivi Tiittula
Erityisasiantuntija
Puh. 050 408 5088
paivi.tiittula@valli.fi