Suomen ensimmäinen suun terveyteen erikoistunut pop-up avattiin Jyväskylässä: ”Toivottavasti paikka madaltaa pelkopotilaiden kynnystä hakeutua hoitoon”

Oral Hymy pop-upissa suuhygienistit ja hammashoitajat ohjeistavat hampaidenhoidossa ja tekevät hampaiden tilaa kartoittavia skannauksia veloituksetta. Suun terveys heijastuu yleisterveyteen, joten hampaista on tärkeää pitää huolta myös korona-aikana.

Jyväskylään on avattu Suomen ensimmäinen suun terveyteen erikoistunut pop-up-liike: Oral Hymy pop-up. Sen ideana on tarjota hammashoitajan ja suuhygienistin ohjeistusta sekä 3D-skannauksia veloituksetta. Pop-upissa voi keskustella hampaidenhoidosta ja kuulla yleisellä tasolla erilaisista toimenpiteistä, kuten implanttihoidosta ja esteettisistä hoidoista.

”Halusimme päästä lähelle asiakkaita huolehtimaan heidän terveydestään. Siksi loimme paikan, jonne voi tulla matalalla kynnyksellä kysymään erilaisia asioita omista hampaista ja yleisesti suun terveydestä. Pop-up ei muistuta klinikkaa vaan on olohuonemainen paikka, jonne toivottavasti myös pelkopotilaiden on helppo tulla”, Oralin aluejohtaja Liisa Laine toivoo.

3D-skannausta ja Periosafe-sylkitestejä

Hymy pop-upissa on mahdollista saada veloituksetta suun 3D-skannaus. Se on läpileikkaus suun terveydestä ja paljastaa esimerkiksi hampaiden oikomistarpeen, purentavirheet tai ahtaat hammasvälit sekä oireita karieksesta tai narskuttelusta. Suomessa kehitetyllä Periosafe-sylkitestillä puolestaan saadaan muutamassa minuutissa selville hampaan tukikudoksen tulehdusriski.

”Suuhygienisti ja hammashoitaja antavat testien tulosten pohjalta asiakkaalle ohjeita hampaidenhoitoon, kuten vinkkejä oikeanlaisten puhdistusvälineiden valintaan ja käyttöön, sekä ohjaavat hammaslääkärille tarkempaan hoitosuunnitelmaan ja hinta-arvioon”, Laine kertoo.

Jyväskylän Yliopistonkadulle tammikuun lopussa avatussa pop-upissa on mahdollista keskustella myös esteettisestä hammashoidosta, kuten hampaiden valkaisusta ja oikomisesta. Laineen mukaan on muutamia asioita, joita asiakkaat eivät välttämättä tohdi hammaslääkärin vastaanotolla kysyä, kuten toimenpiteiden hinnat ja rahoitusmahdollisuudet sekä pienehköt muutokset hampaiden ulkonäössä. Jos hammaslääkäri on joskus sivuuttanut jonkin itseä häiritsevän asian, ei siitä ehkä ole viitsinyt sen jälkeen kysyä.

”Me Hymy pop-upissa ajattelemme, että kaikella, mitä asiakas kysyy, on iso merkitys. Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Otamme esimerkiksi omatoimisesti esille raha-asiat, ja annamme pelkopotilaille vinkkejä vastaanottokäynnille sekä tietoa heille sopivista hammaslääkäreistä”, Laine lupaa.

Suun terveys yhteydessä yleisterveyteen

Vaikka näin korona-aikana onkin syytä välttää turhia kontakteja ja hoitaa ihmisten ilmoilla vain tarpeellisimmat asiat, lukeutuu hammashoito välttämättömiin asioihin. Hampaiden kotihoito on hammashoidon perusta, mutta lisäksi hammaslääkärissä on käytävä säännöllisesti.

”Suun ja hampaiden terveydestä tulee pitää huolta, sillä se heijastuu vahvasti yleisterveyteen. Esimerkiksi hammasperäisillä tulehduksilla on yhteys moniin yleissairauksiin, kuten sydän- ja aivoinfarkteihin. Siksi nyt jos koskaan kannattaa hoitaa suu kuntoon”, Laine kannustaa.

Hymy pop-upiin voi saapua joko ajanvarauksella tai ilman, ja työntekijät huolehtivat, että paikan päällä on väljää. Niin pop-upissa kuin hammaslääkäriasemillakin on totuttu suojautumaan ja pitämään tilat puhtaina.

Idea pop-upista sai alkunsa Tampereella, jossa suuhygienistit ja hammashoitajat vierailivat paikallisissa yrityksissä 3D-skannerin ja sylkitestin kanssa. Koronapandemian puhjettua yrityksiin ei voitu enää mennä, mutta samalla jyväskyläläiset kliinikot halusivat päästä lähemmäs potilaitaan. Syntyi Oral Hymy pop-up, jossa on myös myynnissä hampaiden omahoitotuotteita, kuten hammasharjoja, -välituotteita ja -tahnoja, suuvettä sekä pikavalkaisutuotteita.

Lisätietoja:
Oralin aluejohtaja
Liisa Laine
liisa.laine@oral.fi
puh. 0400 460 909

Oral Hammaslääkärit Oyj on Suomen suurin yksityinen suun terveydenhuollon palveluja tarjoava ketju, jossa työskentelee yli 1600 alan ammattilaista. Oral toimii lähes 70 toimipisteessä ja konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy. Oral on osa kansainvälistä Colosseum Dental Groupia, jonka lopullisena edunsaajana on lasten ja nuorten kehittymistä maailmanlaajuisesti tukeva hyväntekeväisyyssäätiö.