Yritysjohtaja, oletko jo vaihtanut fossiilittomaan sähkösopimukseen? Helppo ilmastoteko vähentää pienen yrityksen päästöjä jopa tuhansia kiloja vuodessa
Vastuullinen yritys pienentää hiilijalanjälkeään. Mutta mitä tehdä, kun kyseessä on pieni tai keskisuuri yritys, eikä resurssit riitä suuriin toimenpiteisiin, kuten laajoihin yhteiskuntavastuuohjelmiin? Jokainen yritys voi koosta riippumatta vaikuttaa energiankäyttöön sekä siihen, minkälaista energiaa valitsee käyttöönsä.
Myös pienet yritykset voivat osallistua ilmastotalkoisiin. Yksi hiilijalanjälkeen merkittävästi vaikuttava asia on energiankäyttö, joten kun toimit energiatehokkaasti ja käytät fossiilittomasti tuotettua energiaa, yrityksesi hiilijalanjälki varmasti pienenee.
Konkreettinen, helppo keino on vaihtaa yrityksen tavallinen sähkösopimus fossiilittomasti tuotettuun sähköön, vinkkaa energiayhtiö Vattenfallin tuoteasiantuntija Lauri Mattelmäki.
”Esimerkiksi jos tavallista sekasähköä käyttävän pienen yrityksen vuosittainen sähkönkulutus on noin 15 megawattituntia, tällöin sähkönkulutuksen vuosittaiset CO2-päästöt ovat 4 345 kilogrammaa. Autolla ajettuna päästöt vastaavat 27 000 ajettua kilometriä. Jos taas pieni yritys valitsee fossiilittomasti tuotettua sähköä sisältävän sähkösopimuksen, tällöin sähkön tuotannon aikana syntyneet päästöt jäävät pois. Yritys voi vähentää siis tuhansia kiloja hiilidioksidipäästöjä vuodessa fossiilittomasti tuotetun sähkösopimuksen avulla”, Mattelmäki kertoo.
Etenkin suuria kiinteistötiloja omistavat yritykset, kuten teollisuusyritykset hyötyvät fossiilittomasti tuotetusta sähkösopimuksesta suuresti, sillä sähkön tuotannon päästöt kasvavat lähes lineaarisesti sähkön kulutukseen verrattuna.
”Tästä syystä paljon sähköä käyttävien yritysten ympäristövaikutus on kaikkein suurin, sillä suuri sähkönkulutus tarkoittaa myös suuria sähköntuotannon aikaisia päästöjä”, Mattelmäki sanoo.
Ilmastoteot tukevat yrityksen vastuullisuustavoitteita
Taloustutkimuksen teettämän tuoreen kyselyn* mukaan 40 prosenttia suomalaisista ajattelee yritysten tekevän tällä hetkellä liian vähän ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Sillä ilmastoteot vaikuttavat merkittävästi yrityksen brändiin ja siihen, kuinka vastuulliseksi toimijaksi yritys mielletään, viimeistään nyt kannattaa toimia.
”Vastuullisuus on menestyvän yrityksen perusedellytys. Ilmastonmuutos on tämän ajan merkittävin haaste, joka vaatii välitöntä reagointia ja tekoja. Yhä tiedostavammat kuluttajat myös suosivat tuotteita ja palveluja, joissa ympäristövaikutukset on otettu huomioon”, Mattelmäki kertoo.
”Sähkösopimuksen vaihtaminen ilmastoa vähemmän kuormittavaan sopimukseen ja muutoksesta viestiminen lisäävät yrityksen kilpailukykyä. Fossiiliton sähkösopimus osana muita ilmastotekoja tukee hyvin laajempia vastuullisuustavoitteita”, Mattelmäki jatkaa.
Ekologisuus osaksi yrityksen arkea – vinkit vastuulliseen toimintaan
Fossiilittomasti tuotetun sähkön käyttö on hyvä alku hiilijalanjäljen pienentämiselle. Mutta miten muuttaa yrityksen toimintaa vieläkin vastuullisemmaksi? Näillä vinkeillä teet ilmastotekoja yrityksesi päivittäisessä arjessa:
- Säästä energiaa ja pyri energiatehokkuuteen. Laskelmien** mukaan pieni yritys voi leikata 13 prosenttia energiakustannuksia tehostamalla energiankäyttöään. Oletko jo tehostanut polttoaineen käytön? Entä vaihtanut energiatehokkaampaan valaistukseen ja korjannut paineilmavuodot? Pienillä muutoksilla on suuri merkitys energiatehokkuudessa.
- Vähennä jätettä ja toimi kiertotalouden mukaisesti. Kierrättäähän yrityksesi? Muista myös suosia muuntautuvia materiaaleja, kuten uudelleenkäytettävää muovia. Kaikkein ekologisin tapa on hyödyntää käytetyt materiaalit itse uudelleen.
- Tarkasta, kuinka vihreitä toimijoita yhteistyökumppanisi ovat. Ota ekologisuus vahvasti mukaan kriteereihin, kun priorisoit uusia kumppaneita. Vaihda kumppaniesi kanssa ajatuksia ilmastoteoista kaksisuuntaisesti ja muista vinkata parhaat ympäristövinkit eteenpäin. Hyödynnä ympäristöjärjestöjen tuki – esimerkiksi WWF:n Green Office ja Suomen Ekoyrittäjät ry tarjoavat tietoa ja tukea pienille yrityksille.
- Muista kertoa teoistasi muille. Pieni yritys voi näyttää suuntaa sidosryhmilleen. Ilmastoystävällinen brändi myös houkuttelee ympäristötietoisia asiakkaita, joten muista huomioida ympäristöteot yrityksen viestinnässä.
Lähteet:
*Taloustutkimus / Ilmastovastuuraportti 2019:
https://www.sttinfo.fi/data/attachments/00454/6d1e1899-5a2b-4126-ac5b-251d7ac8990e.pdf
**Motiva / Energiakatselmus 2018:
Lisätietoja
Sirpa Aula
Viestintäpäällikkö
Vattenfall Oy
puh. 040 518 6049
sirpa.aula@vattenfall.com
Vattenfall myy sähköä kaikkialle Suomeen. Kaikki kotitalouksille ja pienille yrityksille myymämme sähkö tuotetaan fossiilittomasti. Vattenfall on johtava eurooppalainen energiayhtiö, joka on ollut sähköistämässä teollisuutta ja koteja sekä muuttanut elämää erilaisten innovaatioiden avulla jo yli sadan vuoden ajan. Kuluttajat valitsivat Vattenfallin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi vuonna 2019. Tavoitteemme on fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana. Lisätietoa www.vattenfall.fi