Xiaomi uudisti logonsa ja brändi-identiteettinsä – samalla yhtiö ilmoitti laajentavansa sähköautobisnekseen

30. maaliskuuta 2021 – Johtava teknologiavalmistaja Xiaomi julkisti tänään yhtiön uudistetun visuaalisen ilmeen, joka yhdistää orgaanisen filosofian ”Alive” -konseptiin. Yhtiö pyrkii vahvistamaan jalansijaa premium-laitteiden markkinoilla uudistetun brändin avulla sekä kasvattamaan tuotemerkin tunnettuutta uuden, dynaamisen logon avulla.

Xiaomin uuden logon on suunnitellut maailmankuulu suunnittelija, Musashinon taideyliopiston professori ja Nippon Design Centerin johtaja Kenya Hara. Aiemmin kulmikkaan logon reunat ovat nyt pyöreämpiä ja kokonaisuus on esteettisesti miellyttävämpi. Yhtiön pääväri on yhä oranssi, jolla pyritään tuomaan esille Xiaomin elävyyttä ja nuorekkuutta. High-end-mallistot erotellaan muista tuotteista käyttämällä mustaa ja hopeaa lisäväreinä.

Kenya Hara ehdotti Xiaomille keskeistä Alive-suunnittelukonseptia. Hän uskoo, että Xiaomin innovatiivinen teknologia on tuonut kuluttajille mukavuutta, mahdollisuuden optimoida arkea ja keinon reagoida mahdollisiin elinympäristömuutoksiin. ”Alive” tulkitsee Xiaomin filosofiaa visuaalisesta näkökulmasta: ihmiset ovat elossa, tekniikka on ihmisten luomaa, tekniikka on siis myös elävää. Teknologia palvelee aina elämän tarpeita.

Lue lisää englanninkielisestä tiedotteesta.

Mukaan sähköautobisnekseen

Xiaomi on tänään ilmoittanut myös laajentavansa toimintaa älykkäiden sähköajoneuvojen markkinoille antamalla virallisen ilmoituksen Hongkongin pörssille (HKEX). Xiaomin perustaja, puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Lei Jun totesi maaliskuussa 2021 järjestetyssä julkistustilaisuudessa, että sähköajoneuvojen liiketoimintaa tullaan harjoittamaan Xiaomin kokonaan omistaman tytäryhtiön alaisuudessa, johon investoidaan 10 mrd. RMB (1,3 mrd. €) alkupääomaa. Seuraavien 10 vuoden aikana Xiaomi on sitoutunut sijoittamaan yhtiöön yhteensä noin 10 miljardia dollaria. Lei Jun toimii myös älykkäiden sähköautojen liiketoiminnan toimitusjohtajana.

”Päätös tehtiin useiden neuvottelujen jälkeen kaikkien Xiaomin osakkaiden kesken, ja se oli mielestäni äärimmäinen matka kohti uutta toimialaa”, sanoo Lei Jun. Hän kuvaa myös, miten Xiaomin johto oli tehnyt perusteellista työtä asiaa harkitessaan. Sähköajoneuvobisnestä oli analysoitu 85 tapaamisessa yli 200 asiantuntijan kanssa viimeisten 75 päivän aikana.

Lue lisää alla olevasta englanninkielisestä tiedotteesta.

 

Xiaomi Expands into Electronic Vehicle Sector

USD 10 billion to be invested in smart electric vehicles over the course of 10 years, ushering in the new Xiaomi

Beijing, CHINA, March 30, 2021 — Xiaomi Corporation (“Xiaomi” or the “Group”) is commencing its smart electric vehicle business with an official notice to Hong Kong Exchanges and Clearance (HKEX). Lei Jun, Founder, Chairman and CEO of Xiaomi, stated during its March 2021 launch event that the business will be operated under a Xiaomi wholly-owned subsidiary with an initial investment of RMB 10 billion. Over the course of the next 10 years, Xiaomi is committed to invest an estimated USD 10 billion in total. Lei Jun will concurrently serve as the CEO of the smart electric vehicle business.

“The decision was made after numerous rounds of deliberation among all Xiaomi partners, and I consider it my ultimate exploration of a completely new domain,” said Lei Jun. He also uncovered that he has witnessed Xiaomi executive team’s thorough decision-making journey, including rigorous and comprehensive research into the electric vehicle industry in the past 75 days – 85 meetings with over 200 industry experts, four internal management debates, and two board meetings. Mi Fans’ continuous support and trust in Xiaomi’s values also prompt the company in making the final decision.

Xiaomi is at its prime and has set a foundation for it to break new ground and commence building its smart electric vehicle business. As of today, Xiaomi has nurtured the ability to create amazing products sharpened by the fierce global smartphone competition. It employs an R&D team of more than 10,000 highly-qualified professionals, has established the most comprehensive ecosystem of IoT devices, and enjoys the support of a huge amount of Mi Fans across the world. By the end of 2020, the Group held a cash reserve of RMB 108 billion.

Established in 2010, Xiaomi never stopped innovating and continuously strives to achieve product diversification. Over the years, the company introduced many award-winning products such as its smartphones and AIoT devices. In 2020, Xiaomi became the third largest mobile phone manufacturer in the world. By the fourth quarter of 2020, the number of connected devices in Xiaomi’s AIoT ecosystem (excluding smartphones and laptops) had reached 325 million, making it one of the world’s largest consumer-grade IoT platforms.

The announcement of entry into the electric vehicle industry sets in motion Xiaomi’s new decade of development and conveys clearer new strategic vision to the world. By implementing the core strategy of “Smartphone X AIoT ” at full speed, Xiaomi not only widens its strides in smartphone innovations, but also continues to promote development in the area of new smart living via AIoT in a systematic manner, offering users a more comprehensive, convenient and amazing life experience.

Tietoja Xiaomista

Xiaomi Corporation perustettiin huhtikuussa 2010 ja on listattu Hong Kongin pörssin päälistalle 9. heinäkuuta 2018 (1810.HK). Xiaomi on internetyhtiö, jonka toiminnan ydintä ovat älypuhelimet ja älylaitteet, joita yhdistää esineiden internet (IoT).

Xiaomi kiinnittää tasapuolisesti huomiota innovaatioon ja laatuun, ja yhtiö tavoittelee laadukkaita käyttäjäkokemuksia sekä toiminnallista tehokkuutta. Xiaomi kehittää taukoamatta hämmästyttäviä, kohtuuhintaisia tuotteita, joiden avulla kaikki pääsevät nauttimaan laadukkaammasta elämästä innovatiivisen teknologian parissa.

Xiaomi oli maailman kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja puhelintoimituksissa mitattuna vuoden 2020 neljännellä vuosineljänneksellä. Yhtiö on kehittänyt maailman johtavan, kuluttajille suunnatun IoT-alustan, johon on yhdistetty jo 324,8 miljoonaa älylaitetta. Luku ei sisällä älypuhelimia tai tietokoneita. Xiaomin laitteita on saatavilla yli sadassa maassa ympäri maailmaa. Elokuussa 2020 Xiaomi nousi toista kertaa Fortune Global 500 -listalle sijoittuen sijalle 422. Sijoitus parani 46 sijaa edelliseen vuoteen verrattuna. Yhtiö oli 7. listalle mahtuneiden internetyhtiöiden joukossa.

Xiaomi kuuluu Hang Seng -indeksiin, Hang Seng China Enterprises -indeksiin, Hang Seng TECH -indeksiin.

Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta https://blog.mi.com/en/.

Seuraa meitä: Facebook, Twitter ja Instagram.

Mediayhteydet Suomessa: xiaomi@kaikuhelsinki.fi