Xiaomi kertoi ennätyksellisestä vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin liikevaihdosta ja tuloksesta

Älypuhelimet ja -laitteet yhdistävä AIoT-strategia toi erinomaisia tuloksia jokaisella liiketoimintasegmentillä. Älypuhelinmarkkinoilla yhtiö pysyi kolmen eniten puhelimia toimittaneiden joukossa globaalisti.

Helsinki, 3.6.2021 — Internetyhtiö Xiaomi Corporation (“Xiaomi” tai “yritys”; pörssitunnus 1810), jonka toiminnan ytimessä ovat IoT-verkkoon yhdistetyt älypuhelimet ja älylaitteet, ilmoitti tarkastamattomasta konsolidoidusta tuloksestaan 31. maaliskuuta 2021 päättyneen vuosineljänneksen osalta.

Vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla Xiaomin liikevaihto ja oikaistu nettotulos ylittivät markkinoiden odotukset. Yrityksen liikevaihto oli 76,9 miljardia RMB (9,93 mrd. €), mikä tarkoitti 54,7 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Oikaistu nettotulos oli 6,1 miljardia RMB (0,79 mrd. €), mikä oli 163,8 prosentin kasvu edellisvuoteen verrattuna.

Q1/2021 talouden kasvuluvut:

  • Liikevaihto 76,9 miljardia RMB (9,93 mrd. €), jossa on 54,7 prosenttia kasvua edelliseen vuoteen verrattuna.
  • Liiketulos oli noin 14,2 miljardia RMB (1,83 mrd. €), jossa kasvua 87,4 prosenttia vuotta aiemmasta.
  • Oikaistu (non-IFRS) nettotulos oli 6.1 miljardia RMB (0,79 mrd. €), jossa kasvua 163,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

“Vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen liikevaihtomme ja oikaistu nettotuloksemme olivat ennätyksellisen hyviä liiketoimintamallin ja strategian toteutuksen ansiosta. Asiakasmäärän kasvu näkyi älypuhelinten toimitusten kasvussa. AIoT-ratkaisut jatkoivat myös globaalisti kasvuaan. Nykyisen liiketoiminnan lisäksi jatkamme uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamista. Maaliskuussa julkaisimme myös uuden brändi-ilmeemme ja kerroimme suunnitelmistamme sähköisten ajoneuvojen markkinoilla”, kommentoi yhtiö mennyttä vuosineljännestä.

Vuosineljänneksen yhteenveto

Globaalisti älypuhelinten toimituksissa Xiaomi pysyi kolmen eniten puhelimia toimittaneiden joukossa. Lisäksi yritys jatkoi uusilla puhelinmalleilla kilpailua premium-luokan älypuhelinten markkinoilla.

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Xiaomin älypuhelinliiketoiminta kasvoi merkittävästi. Älypuhelinmyynnin liikevaihto kasvoi 51,5 miljardiin RMB (6,65 mrd. €), mikä on edellisvuoteen verrattuna 69,8 prosenttia enemmän. Yritys toimitti 49,4 miljoonaa puhelinta maailmanlaajuisesti ja älypuhelinliiketoiminnan bruttokateprosentti oli 12,9 %. Canalys tutkimusyhtiön mukaan Xiaomi toimitti kolmanneksi eniten puhelimia ensimmäisellä vuosineljänneksellä globaalisti ja yrityksen markkinaosuus oli 14,1 prosenttia.

Xiaomin älypuhelinliiketoiminta on pysynyt kasvussa myös Manner-Kiinassa. Canalys tutkimusyhtiön mukaan yrityksen osuus Kiinan älypuhelinmarkkinoista oli 14,6 prosenttia. Edellisvuoteen verrattuna kasvu näkyi erityisesti verkkokaupoista ostettujen puhelinten määrässä. Jälleenmyyntipisteiden määrä kasvoi myös 2300:lla vuoden 2020 loppuun verrattuna. Myyntipisteitä yrityksellä on nyt 5500.

Xiaomin kasvanut premium-luokan puhelinten tuotevalikoima tarkoitti kasvua kalliimpien älypuhelinten markkinoilla. Yritys toimitti yli 300 euron puhelimia Kiinassa ja muualla maailmassa yhteensä 4 miljoonaa kappaletta. Xiaomin toimittamien tietojen mukaan yrityksen markkinaosuus 4000-6000 RMB (515-770 €) maksavissa älypuhelimissa kasvoi 16,1 prosenttiin. Vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä vastaava markkinaosuus oli 5,5 prosenttia.

Älypuhelimet ja -laitteet yhdistävä AIoT-strategia paransi kokonaissuoritusta

Xiaomin keskittyi strategiassaan älypuhelinten lisäksi myös muihin älylaitteisiin, minkä ansiosta myös älylaiteliiketoiminnassa tapahtui kasvua. Älylaiteliiketoiminnan liikevaihto saavutti 18,2 miljardia RMB (2,35 mrd. €), mikä oli 40,5 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.

Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Xiaomi toimitti 2,6 miljoonaa älytelevisiota maailmanlaajuisesti. All View Cloud (AVC) tutkimusyhtiön mukaan Xiaomi on toimittanut eniten älytelevisioita kilpailijoihin verrattuna jo yhdeksänä vuosineljänneksenä peräkkäin. Globaalisti yritys oli viiden eniten laitteita toimittaneiden joukossa. AVC:n mukaan Xiaomi myi eniten yli 70 tuuman televisioita Kiinan markkinoilla. Yli 70 tuuman älytelevisiomarkkinoilla yrityksellä oli Kiinassa 29 prosentin osuus, joka kasvoi viime vuodesta 160 prosenttia.

Xiaomin IoT- ja lifestyle-tuotesegmentti kasvoi Kiinan lisäksi myös muilla markkinoilla. Viennin kasvu oli 81,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suosittuja vientituotteita olivat monien tuotteiden joukossa esimerkiksi sähköpotkulaudat, ilmanpuhdistimet ja Mi Box.

Xiaomin AIoT-alustalla oli 31. maaliskuuta 2021 351,1 miljoonaa yhdistettyä laitetta, jos älypuhelimia ja kannettavia tietokoneita ei lasketa mukaan. Vähintään viisi laitetta alustalle yhdistäneiden käyttäjien määrä oli 6,8 miljoonaa, mikä on 48,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien määrä oli 93 miljoonaa ja Mi Home sovelluksen kuukausittainen aktiivinen käyttäjämäärä oli 49,2 miljoonaa, mikä on 22,8 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Verkkopalveluiden käyttäjämäärät jatkoivat kasvua ja mainostulot olivat ennätykselliset

Xiaomin verkkoliiketoiminta jatkoi tasaista kasvua. Ensimmäisen neljänneksen verkkoliiketoiminnan liikevaihto oli 6,6, miljardia RMB (0,85 mrd. €), mikä oli 11,4 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Liiketoimintasegmentin vuosineljänneksen bruttokateprosentti oli 72,4 %. Mainostulot olivat yhteensä 3,9 miljardia RMB (0,5 mrd. €), mikä oli kaikkien aikojen ennätys ja 46,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Maailmanlaajuisesti Xiaomin verkkopalveluiden käyttäjämäärä on kasvanut 425,3 miljoonaan. MIUI-käyttöjärjestelmän kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi 28,6 prosenttia vuodessa. Xiaomi lanseerasi uusia älytelevisio palveluita, joiden ansiosta älytelevisioiden ja MI Boxin aktiivisten käyttäjämäärät kasvoivat 34 prosentilla viime vuoteen verrattuna. Maksullisten älytelevisiopalveluiden tilaajien määrä kasvoi 8,2 prosentilla ja oli vuosineljänneksen lopussa 4,7 miljoonaa tilaajaa.

Kiinan ulkopuolella verkkopalveluiden liikevaihto oli 0,9 miljardia RMB (0,12 mrd. €) ja kasvoi 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Länsi-Euroopassa verkkopalveluiden aktiivisten kuukausittaisten käyttäjien määrä kasvoi 95,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Räjähdysmäinen kasvu Euroopassa

Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Xiaomin viennin liikevaihto kasvoi 50,6 prosenttia edellisvuodesta 37,4 miljardiin RMB (4,83 mrd. €). Canalys tutkimusyhtiön mukaan Xiaomi sijoittui ensimmäisellä vuosineljänneksellä viiden suurimman puhelintoimittajan joukkoon 62 maassa ja ensimmäiseksi 12 maassa. Xiaomi saavutti Euroopassa 22,7 prosentin markkinaosuuden ja oli ensimmäistä kertaa historiassaan kahden eniten puhelimia toimittaneiden yrityksen joukossa, mikä tarkoitti 85,1 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna.

Itä-Euroopassa Xiaomi toimitti eniten puhelimia jo toisen vuosineljänneksen peräkkäin ja kasvatti toimitusten määrää 81,8 prosenttia vuoden takaiseen. Yrityksen markkinaosuus Itä-Euroopassa oli 32,5 prosenttia. Xiaomi toimitti myös Venäjällä eniten puhelimia ja saavutti siellä 32,1 prosentin markkinaosuuden.

Länsi-Euroopassa Xiaomi säilytti paikkansa kolmen eniten puhelimia toimittaneiden yrityksen joukossa. Markkinaosuus kasvoi 16,6 prosenttiin ja toimitusten määrät olivat vuoden takaiseen verrattuna 89,3 prosenttia korkeammat. Espanjassa Xiaomi oli edelleen neljänneksellä eniten puhelimia toimittanut yritys 35,1 prosentin markkinaosuudella. Italiassa Xiaomilla oli toiseksi eniten puhelintoimituksia ja Saksassa sekä Ranskassa kolmanneksi eniten. Englannissa Xiaomi nousi ensimmäistä kertaa viiden eniten puhelimia toimittaneiden yritysten joukkoon.

Intiassa Xiaomi on toimittanut jo eniten puhelimia yhteensä 14 vuosineljännestä peränjälkeen ja saavuttanut 28,3 prosentin markkinaosuuden. Latinalaisessa Amerikassa Xiaomi toimitti kolmanneksi eniten puhelimia ja saavutti vuoden takaiseen 161,7 prosentin kasvulla 11,5 prosentin markkinaosuuden. Myös Lähi-Idässä Xiaomi sijoittui kolmanneksi toimituksilla mitattuna ja kasvatti määrää 87,8 prosenttia vuoden takaiseen. Afrikassa Xiaomi toimitti neljänneksi eniten puhelimia ja kasvatti edelliseen vuoteen verrattuna toimituksia 191 prosenttia.

Puhelinten sujuvista toimituksista vastaavat yli 150 logistiikan yhteistyökumppania maailmanlaajuisesti.

Parempaa elämää teknologisten innovaatioiden ansiosta

Xiaomin kasvun perustana on pyrkimys huipputeknologian kehittämiseen. Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä yrityksen tutkimusmenot olivat yhteensä 3 miljardia RMB (0,39 mrd. €), mikä oli 61 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kehitystyön tuloksena laitteiden kestävyys on parantunut, latausnopeus on kasvanut ja suorituskyky on kehittynyt. Innovaatiotoimintaa jatketaan edelleen ja yritys on sitoutunut kasvattamaan tuotekehitysinvestointeja jatkossa sekä rekrytoimaan kansainvälisiä teknologisia asiantuntijoita kehittämään tuotteita ja älykkäämpää tuotantoa.

Tietoja Xiaomista

Xiaomi Corporation perustettiin huhtikuussa 2010 ja on listattu Hong Kongin pörssin päälistalle 9. heinäkuuta 2018 (1810.HK). Xiaomi on internetyhtiö, jonka toiminnan ydintä ovat älypuhelimet ja älylaitteet, joita yhdistää esineiden internet (IoT).

Xiaomi kiinnittää tasapuolisesti huomiota innovaatioon ja laatuun, ja yhtiö tavoittelee laadukkaita käyttäjäkokemuksia sekä toiminnallista tehokkuutta. Xiaomi kehittää taukoamatta hämmästyttäviä, kohtuuhintaisia tuotteita, joiden avulla kaikki pääsevät nauttimaan laadukkaammasta elämästä innovatiivisen teknologian parissa.

Xiaomi on tällä hetkellä maailman kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja, ja yhtiö on kehittänyt maailman johtavan, kuluttajille suunnatun IoT-alustan, johon on yhdistetty jo 351,1 miljoonaa älylaitetta. Luku ei sisällä älypuhelimia tai tietokoneita. Xiaomin laitteita on saatavilla yli 100 maassa ympäri maailmaa.

Elokuussa 2020 Xiaomi nousi toista kertaa Fortune Global 500 -listalle sijoittuen sijalle 422. Sijoitus parani 46 sijaa edelliseen vuoteen verrattuna. Yhtiö oli 7. listalle mahtuneiden internetyhtiöiden joukossa. Toukokuussa 2020 Xiaomi nousi jälleen Forbes Global 2000 -listalle sijoittuen sijalle 384.

Xiaomi kuuluu Hang Seng -indeksiin, Hang Seng China Enterprises -indeksiin ja Hang Seng TECH -indeksiin.

Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta https://blog.mi.com/en/.

Seuraa meitä: Facebook, Twitter ja Instagram.

Mediayhteydet Suomessa: xiaomi@kaikuhelsinki.fi

Kansainväliset mediayhteydet:

Hill+Knowlton Strategies Asia:

Ms Alby Wan, (852) 6576 4930, alby.wan@hkstrategies.com
Ms Chelsy Chan, (852) 9604 1164, chelsy.chan@hkstrategies.com