Xiaomi julkisti kolmannen neljänneksen tulokset – ennätyksellinen liikevaihdon ja tuloksen kasvu ylittivät ennusteet
Ennätyksellinen kehitys eri liiketoiminta-alueilla osoittaa älypuhelimen ja -laitteiden yhdistävän AIoT-strategian toimivuuden.
Hong Kong, 24.11.2020 – Internetyhtiö Xiaomi Corporation (”Xiaomi” tai ”Group”: 1810), jonka toiminnan ydintä ovat älypuhelimet ja älylaitteet yhdistävä esineiden internet (IoT), ilmoitti tänään tilintarkastamattomat konsolidoidut viimeisen kolmen (Q3) ja yhdeksän kuukauden tulostiedot 30. syyskuuta 2020 päättyneeltä tilikaudelta.
Vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä Xiaomin liikevaihto oli 72,2 miljardia Kiinan Juania (CNY) eli 9,22 miljardia euroa, missä oli 34,5 % kasvua edellisvuodesta. Oikaistu tilikauden voitto oli 4,1 miljardia juania (0,52 miljardia euroa), kasvua 18,9 % edellisvuodesta.
Vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä Xiaomin älypuhelimen ja -laitteiden yhdistävä AIoT-strategiaan osoitti vahvuutensa. Maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvoivat 45,3 % edellisvuodesta 46,6 miljoonaan laitteeseen vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä. Analytiikkayhtiö Canalysin mukaan Xiaomin kasvu on nopeinta viiden suurimman älypuhelinvalmistajan joukossa. Yhtiö nousi maailman kolmanneksi suurimmaksi matkapuhelimien valmistajaksi 13,5 prosentin markkinaosuudella. Vuoden 2020 ensimmäisten 10 kuukauden aikana Xiaomi myi yli 8 miljoonaa, vähintään 3000 juanin hintaista älypuhelinta Kiinassa tai 300 euron hintaista älypuhelinta muualla maailmassa.
Älypuhelinten toimitusten voimakkaan kasvun ansiosta MIUI-käyttöjärjestelmän kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien (MAU) määrä nousi syyskuussa 2020 368,2 miljoonaan, mikä oli 26,3 % enemmän kuin vuotta aiemmin. 30. syyskuuta 2020 mennessä yhdistettyjen IoT-laitteiden (lukuun ottamatta älypuhelimia ja kannettavia tietokoneita) määrä AIoT-alustalla oli 289,5 miljoonaa, mikä tarkoittaa 35,8 prosentin kasvua edellisvuodesta.
Kasvava käyttäjien määrä nosti myös yhtiön liikevaihtoa IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentissä 18,1 miljardia juaniin (2,31 miljardia euroa) vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä, missä oli kasvua 16,1 % kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Näiden tuotteiden kysyntä kasvoi voimakkaasti kansainvälisillä markkinoilla (56,2 %) ja oli historiallisen korkealla.
Yli puolet liikevaihdosta Kiinan ulkopuolelta
Vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä Xiaomin Kiinan ulkopuolelta tuleva liikevaihto kasvoi 52,1 % vuotta aiemmasta 39,8 miljardiin juaniin (5,09 miljardiin euroon) mikä vastaa 55,1 % kokonaisliikevaihdosta.
Canalysin mukaan Xiaomin älypuhelinten toimitukset Länsi-Euroopassa kasvoivat 107,3 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna saavuttaen 13,3 prosentinmarkkinaosuuden ja sijoittuen ensimmäistä kertaa alueen kolmen suurimman valmistajan joukkoon. Xiaomi säilytti asemansa Espanjassa markkinajohtajana kolmannen peräkkäisen vuosineljänneksen 33,9 prosentin markkinaosuudellaan. Lisäksi Xiaomin kasvu jatkui nopeana useilla muilla markkinoilla, kuten Latinalaisessa Amerikassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.
Tuotekehityspanokset kasvavat
Xiaomi panostaa uuden teknologian kehittämiseen. Yhtiö investoi joukkoon tutkimus- ja kehitysohjelmia parantaakseen käyttökokemusta edelleen.
Kuluneen tilikauden aikana Xiaomi esitteli vallankumouksellisen ultralaajakaistateknologian (UWB). Tämän tekniikan avulla älypuhelin pystyy havaitsemaan ympärillä olevien älylaitteiden signaalit ja käyttäjä voi hallita niitä yksinkertaisesti vain osoittamalla niitä kohti. Lisäksi Xiaomi esitteli kolmannen sukupolven näytön alla olevan kameratekniikan ja 80W:n langattoman Mi-lataustekniikan.
Tähän mennessä Xiaomi on laajentanut suunnittelutiimiä yli 10 000 lahjakkaaseen insinööriin. Vuonna 2021 konserni jatkaa investointeja ja rekrytoi lisää insinöörejä tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Yhtiö pyrkii laajentamaan osaamista kaikilla keskeisillä alueilla, kuten kuvantamisessa, näyttö- ja latausteknologiassa (nopea lataus / langaton lataus), ääniosaamisessa, IoT-ympäristöissä ja liitettävyydessä, tekoälyn ja puheentunnistuksen hyödyntämisessä, 5G/6G-, Big Data- ja pilvipalveluissa, digitalisaatiossa ja työnkulun hallinnassa sekä älykkäässä valmistuksessa.
Tietoja Xiaomista
Xiaomi Corporation perustettiin huhtikuussa 2010 ja on listattu Hong Kongin pörssin päälistalle 9. heinäkuuta 2018 (1810.HK). Xiaomi on internetyhtiö, jonka toiminnan ydintä ovat älypuhelimet ja älylaitteet, joita yhdistää esineiden internet (IoT).
Xiaomi kiinnittää tasapuolisesti huomiota innovaatioon ja laatuun, ja yhtiö tavoittelee laadukkaita käyttäjäkokemuksia sekä toiminnallista tehokkuutta. Xiaomi kehittää taukoamatta hämmästyttäviä, kohtuuhintaisia tuotteita, joiden avulla kaikki pääsevät nauttimaan laadukkaammasta elämästä innovatiivisen teknologian parissa.
Xiaomi on tällä hetkellä maailman kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja, ja yhtiö on kehittänyt maailman johtavan, kuluttajille suunnatun IoT-alustan, johon on yhdistetty jo 289,5 miljoonaa älylaitetta. Luku ei sisällä älypuhelimia tai tietokoneita. Xiaomin laitteita on saatavilla yli 90 maassa ympäri maailmaa.
Elokuussa 2020 Xiaomi nousi toista kertaa Fortune Global 500 -listalle sijoittuen sijalle 422. Sijoitus parani 46 sijaa edelliseen vuoteen verrattuna. Yhtiö oli 7. listalle mahtuneiden internetyhtiöiden joukossa.
Xiaomi kuuluu Hang Seng -indeksiin, Hang Seng China Enterprises -indeksiin ja Hang Seng TECH -indeksiin.
Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta https://blog.mi.com/en/.
Seuraa meitä: Facebook, Twitter ja Instagram.
Mediayhteydet Suomessa: xiaomi@kaikuhelsinki.fi
Median yhteyshenkilöt:
Elise Shi, Regional PR Manager, CEE and Nordics
E-mail: shisimin@xiaomi.com
Tel. +86 130 0160 6249
Christoffer Wernberger, PR Manager Nordics, Xiaomi
E-mail: v-christofferw@xiaomi.com
Tel: +46 76 007 27 11