Tutkimus: Suomalaiset ovat sopuisampia naapureita kuin muut pohjoismaalaiset

Husqvarna kartoitti pohjoismaalaisten puutarhakäyttäytymistä. Suomalaiset ovatkin pohjoismaiden harmonisin kansa, mitä tulee naapurisopuun. Suomalaiset osoittavat pihapiireissään huomattavaa kärsivällisyyttä, ja valtaosa selviää naapurien kanssa ilman minkäänlaisia erimielisyyksiä. 

 

Suomalaiset arvostavat naapurisopua ja osoittavat suurta ymmärrystä naapuripihoilla tapahtuvalle ajanvietolle. Nämä asiat käyvät ilmi Husqvarnan tuoreesta Garden Harmony -kyselytutkimuksesta, jossa 4 220 pohjoismaalaista puutarhanomistajaa Tanskasta, Ruotsista, Norjasta ja Suomesta pyydettiin kuvaamaan heidän asenteitaan naapureita ja naapuruutta kohtaan. Suomessa kyselyyn vastanneiden kokonaismäärä oli 1 055.  

 

”Tutkimuksen valossa suomalaista puutarhakäyttäytymistä kuvastaa lähtökohtaisesti naapurit huomioiva vuorovaikutus, johon kuuluu muita pohjoismaalaisia huolettomampi asenne pieniin epäkohtiin”, sanoo Husqvarnan markkinointispesialisti Nora Ylilammi

                                

Suomalaiset osoittavat ymmärrystä ja huomaavaisuutta

 

Peräti 64 % suomalaisista vastaajista ei ole koskaan kokenut puutarhaan liittyviä erimielisyyksiä naapurinsa kanssa. Jopa 66 % suomalaisista vastaajista sanoo käyttävänsä äänekkäitä koneita ainoastaan päiväsaikaan, kun pohjoismaista häntäpäätä tässä suhteessa pitävällä Ruotsilla vastaava luku oli 45 %. Jos puutarhassa järjestettävät juhlat sijoittuvat ilta-aikaan, noin puolet huomioi naapureitaan joko paljon tai hyvin paljon. Niin ikään kyselyyn vastanneista vanhemmista peräti 72 % ottaa lastensa pihaleikkien aikana vähintään jossain määrin naapurinsa huomioon.

 

Suomalaiset osoittavat puutarha- ja naapurustoetiketin osalta huomattavaa ymmärrystä naapureidensa toimille. Vastaajista 70 % pitää naapurin illalla tapahtuvaa ruohonleikkuuta ongelmattomana. Tämä eroaa selvästi muista pohjoismaalaisista vastaajista. Esimerkiksi tanskalaisista vain puolet on valmis sietämään iltoihin sijoittuvaa ruohonleikkuuta. Kovaäänisten koneiden käyttö häiritsee suomalaisia vähiten, samoin kuin naapureiden juhlinta puutarhassa. Suomella on myös isoin osuus niistä vastaajista, joita ei ärsytä mikään naapurin puutarhakäyttäytymisessä. Mikäli erimielisyyksiä esiintyy, ne liittyvät ennen kaikkea naapurin lemmikkeihin, joiden aiheuttamaa melua tai asioimista omassa puutarhassa ei katsota hyvällä.

 

Valtteina naapurisopu ja vaatimattomuus

 

Suomalainen pitkäpinnaisuus leimaakin selvästi sitä, kuinka tiukasti naapurin käyttäytymiseen ja mahdollisiin epäkohtiin reagoidaan. Pohjoismaisena huipputuloksena jopa 44 % vastaajista katsoo, etteivät heidän naapurinsa olleet koskaan käyttäytyneet liian äänekkäästi sopimattomaan aikaan. Mahdollisten erimielisyyksien ilmetessä suomalaiset myös huomauttavat asiasta naapurilleen muita harvemmin, jopa silloin kun sama asia tapahtuu toistamiseen. Keskeiseksi syyksi nostetaan 61 %:n osuudella naapurikiistojen välttely, muiden syiden tullessa kaukana perässä.  

 

Suomalaisena poikkeuspiirteenä nousee esille myös se, että siinä missä muualla Pohjoismaissa annetaan hyvän naapurin piirteitä selvitettäessä erityistä arvoa aidan yli tapahtuvalle juttelulle, pidetään Suomessa tärkeimpänä tekijänä ystävyyden mahdollisuutta. Suomalaiset ovat myös verrokkejaan valmiimpia arvioimaan kanssaihmisensä kaiken kaikkiaan hyviksi naapureiksi, vaikka täydellisyyteen ei yllettäisikään. Vastaavasti omaa käytöstä naapurina ollaan valmiita tarkastelemaan muita kriittisemmin; ainoastaan kymmenesosa suomalaisista vastaajista arvioi itsensä unelmanaapuriksi, mikä oli selvästi Pohjoismaiden pienin lukema.  

 

Kuvat ja tutkimusraportti:

https://kaikuhelsinki.kuvat.fi/i/8hfEryQcvXBGDzJs5U9WSj4CFbKuNPpY

Lisätietoja:

Nora Ylilammi, Husqvarna, 045 78842718, nora.ylilammi@husqvarnagroup.com

Juho Toivonen, Kaiku Helsinki, 040 0753033, juho.toivonen@kaikuhelsinki.fi 

Konsernia koskevissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä Husqvarnan lehdistöpäivystykseen, +46 8738 7080, press@husqvarna.se.

 

Tutkimus

Husqvarna Garden Harmony – the unwritten rules -tutkimus toteutettiin pohjoismaissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 4 220 yli 25-vuotiasta puutarhanomistajaa Tanskasta, Ruotsista, Norjasta ja Suomesta. Tutkimuksen toteuttivat It’s A Fact ja YouGov -tutkimusyhtiöt Husqvarnan toimeksiannosta 26.3-2.4.2021 välillä.

 

Husqvarna

Husqvarna on yksi Husqvarna Group -konsernin tuotemerkeistä. Vuodesta 1689 alkaen Husqvarna on valmistanut korkeatasoisia tuotteita ja esitellyt lukuisia mullistavia innovaatioita, kuten moottorisahojen tärinänvaimennuksen ja automaattisen ketjujarrun sekä maailman ensimmäisen robottiruohonleikkurin. Nykyään Husqvarna tarjoaa laajan valikoiman metsien, puistojen ja puutarhojen hoitoon tarkoitettuja erittäin suorituskykyisiä tuotteita, jotka ovat teknisiä edelläkävijöitä tärkeimmillä osa-alueilla, joita ovat moottorisahat, trimmerit, päältä ajettavat ruohonleikkurit ja robottiruohonleikkurit. Husqvarna-tuotteita myydään yli sadassa maassa pääasiassa huoltopalveluja tarjoavien jälleenmyyjien kautta.

 

Husqvarna Group

Husqvarna Group on maailman johtava metsien, puistojen ja puutarhojen hoitotyöhön tarkoitettujen suorituskykyisten ja innovatiivisten tuotteiden ja ratkaisujen valmistaja. Valikoimassa on moottorisahoja, trimmereitä, robottiruohonleikkureita ja päältä ajettavia ruohonleikkureita. Konserni on myös Euroopan johtava kuluttajakäyttöön tarkoitettujen kastelutuotteiden valmistaja ja maailman johtava rakennus- ja kiviteollisuuteen suunniteltujen leikkuulaitteiden ja timanttityökalujen valmistaja. Yrityksen tuotteita ja ratkaisuja myydään tuotemerkeillä Husqvarna, Gardena, McCulloch, Flymo, Zenoah ja Diamant Boart kuluttajille ja ammattilaisille yksityisten jälleenmyyjien ja pienkonekauppaketjujen kautta yli sadassa maassa. Nettomyynti 2020 oli 42 miljardia Ruotsin kruunua, ja työntekijöitä yrityksellä on yhteensä 40 maassa noin 12.000.