Suosituimmat Google-hakusanat lomautus, korona ja karanteeni – koronan vaikutukset näkyvät suomalaisten verkkohauissa

Lomautus-hakusanan hakukerrat Googlessa kasvoivat 1 950 prosenttia aikavälillä 9.–23. maaliskuuta. Ruokakaupan, harrastusvälineiden ja sisustustarvikkeiden hakusanamainonta kasvoi selvästi.

Googlen hakusanatilastot ja Fonectan hakudata kertovat, miten koronavirus on vaikuttanut suomalaisten verkkohakuihin.

Suomalaiset hakivat Googlesta selvästi eniten tietoa lomautuksista. Lomautus-sanan hakukerrat nousivat 1 950 prosenttia vertailuajanjaksolla 9.–23. maaliskuuta.

Toiseksi suosituin hakusana oli korona: sen hakukerrat nousivat 650 prosenttia. Karanteeni-hakusanan hakukerrat kasvoivat 600 prosenttia. Piikkejä hakusanoissa on nähty erityisesti hallituksen tiedotustilaisuuksien jälkeen.

Myös etätyö ja etäopiskelu näkyvät hakusanatilastoissa. Google Classroom -sovelluksen hakukerrat kasvoivat vertailuaikavälillä 400 prosenttia. Myös Wilma- ja Teams-työkalut olivat haetuimpien aiheiden joukossa.

Googlen hakusanatilastoista selviää myös, että chattipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan. Erilaisia chattipalveluja on haettu 250 prosenttia enemmän kuin maaliskuun alussa. Esimerkiksi ”Terveystalon chatti” oli yksi haetuimmista chattihakusanoista.

Google-hakusanojen top 5 ja muutos aikavälillä 9.–23.3.: 
Lomautus +1 950 %
Korona +650 %
Karanteeni +600 %
Pandemia +450 %
Google Classroom +400 %

”Markkinatilanne on nyt muuttunut merkittävästi”, tiivistää lukuja tulkinnut Fonectan tuotepäällikkö Santeri Jaakkola. ”Olemme seuranneet tarkasti monia eri tietolähteitä, jotta näemme, miten ihmisten hakukäyttäytyminen kehittyy. Tätä tietoa jaamme asiakkaillemme päätöksenteon tueksi.”

Poikkeusolot saivat suomalaiset harrastamaan ja sisustamaan

Fonectan hakusanamainonnan datasta selviää, että harrastusvälineiden ja sisustustarvikkeiden mainonta kasvoi selvästi. Ylivoimaisesti eniten kuitenkin kasvoi ruokakaupan mainonta.

”Ruokakauppaan liittyvä hakusanamainonta kasvoi lähes 200 prosenttia, kun verrataan toisiinsa maaliskuun toista ja kolmatta viikkoa”, Jaakkola kertoo.

”Ylipäätään kaikki kotiin liittyvät haut kasvoivat, mikä oli odotettavissa. Esimerkiksi harrastusvälineiden mainonta kasvoi lähes 50 prosenttia ja sisustustarvikkeiden 30 prosenttia. Sisustus näkyi myös Googlen hakusanatilastoissa, sillä niissä korostuivat yritykset kuten Ikea, Masku ja Isku.”

Lähteet: Google Trends, Fonectan digitaaliset hakupalvelut

Lisätietoja:
Santeri Jaakkola, Business Manager & Strategist
Fonecta Oy

p. 050 490 4700
santeri.jaakkola@fonecta.com 

Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.