Suomi mainittu! #forgivemoji-kampanja kerää huomiota ympäri maailmaa – anteeksiantamisen emojia voi äänestää vielä kahden viikon ajan
Omaa emojia anteeksiantamiselle on saanut ehdottaa ja äänestää verkossa pian kolmen kuukauden ajan. Tähän mennessä anteeksiantamisen emojia vaatii yli 4 000 henkilöä. Kampanja on herättänyt kiinnostusta myös maailmalla aina Eurooppaa, Australiaa ja Yhdysvaltoja myöten.
Anteeksiantamisen emojin äänestäminen päättyy 15. marraskuuta. Marraskuun aikana kampanjan työryhmä julkistaa valitsemansa anteeksiantamisen emojin ja lähettää sen emojivalikoimaa hallitsevalle Unicode-järjestölle.
Tähän mennessä kampanja on kerännyt laajaa huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Forgivemoji-kampanjan taustalla on useita hyväntekeväisyysjärjestöjä. Yksi kampanjaan osallistuneista tahoista on Helsingin Diakonissalaitos.
Diakonissalaitoksen erityisasiantuntija Antti Pentikäinen painottaa, että on välttämätöntä oppia tukemaan sovinnon saavuttamista, koska muuten konfliktin ja koston kierteet syvenevät. Pentikäinen toimii sovintoprosesseja kehittävän yksikön johdossa ja tutkimusprofessorina George Masonin yliopistossa Washingtonissa.
”Olemme rakentamassa Sovinnon kansanliikettä, jotta siitä tulisi kansalaisoikeus, taito ja velvollisuus. Anteeksipyytäminen ja antamiseen kannustaminen sosiaalisessa mediassa sopii tähän hyvin”, sanoo Pentikäinen.
Kampanjaan on tullut paljon ehdotuksia anteeksiantamisen emojiksi. Se on kiinnostanut medioita aina Guardianista BBC:hen. Kampanjaan on lähtenyt mukaan myös suomalaisia julkisuuden henkilöitä, kuten toimittaja Kaj Kunnas, kolmiloikkaaja Kristiina Mäkelä ja näyttelijä Minttu Mustakallio. Kampanjasivun videoilla he pohtivat anteeksiantamista eri näkökulmista.
Suosituimmalla emojilla nyt yli tuhat ääntä
Tällä hetkellä suosituin ehdotus on sydämen edessä kättä paiskaavat kädet, jolla on reilut tuhat ääntä. Kampanjasivuille ehdotetuista emojeista on nostettu uusia ehdotuksia mukaan myös ennakkolistalle.
Omaa suosikkiaan emojiksi ehtii vielä äänestää kampanjan verkkosivuilla osoitteessa www.forgivemoji.fi. Sivuilla voi vielä antaa myös oman ehdotuksen anteeksiantamisen emojille.
Forgivemoji-kampanjan tavoitteena on saada anteeksiantamisen emoji lisättyä kansainväliseen emojivalikoimaan. Unicode-järjestö määrittelee, mitä emojeja ihmisillä pitää olla käytettävissä sekä antaa eri palveluille ja laitevalmistajille raamit niiden toteuttamiselle. Järjestö päivittää emojivalikoimaa kerran vuodessa. Prosessi emojin hakemisesta emojin saatavuuteen puhelimessa voi kestää parikin vuotta, ja hakemuksessa on perusteltava muun muassa emojin käyttötarkoitusta ja -tiheyttä, erottavuutta sekä toteuttamiskelpoisuutta.
Forgivemoji-kampanja on käynnistynyt Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aloitteesta. Kampanjassa on mukana useampi hyväntekeväisyysjärjestö, joiden kohteisiin kampanja kerää varoja emojin etsinnän ohessa. Mukana ovat Martti Ahtisaaren perustama konfliktinratkaisujärjestö CMI, Suomen Lähetysseura, Kirkon Ulkomaanapu, Helsingin Diakonissalaitos, Helsingin seurakuntayhtymä ja Sovinnon kansanliike. Kampanjan viestinnästä vastaa viestintätoimisto Kaiku Helsinki.
#forgivemoji
https://forgivemoji.com/saannot/kampanjassamukana/
Lisätietoja
Kirkkohallitus
Tuomo Pesonen, viestintäjohtaja
050 378 0041
CMI
Elina Lehtinen, viestintä- ja varainhankintajohtaja
040 834 0465
Kirkon Ulkomaanapu
Sara Linnoinen, Sihteeristön päällikön sijainen, Uskonnollisten ja perinteisten toimijoiden rauhanverkosto
+358 406 216 085
Suomen Lähetysseura
Hanna Hokka, markkinointi- ja varainhankintapäällikkö
+358 20 712 7096