Sosiaalinen media on entistä suurempi osa urheilijan arkea – Paulus Arajuuri ja Tuija Hyyrynen Xiaomin brändilähettiläiksi

Helsinki, 22.3.2021 – Suomen Palloliitto ja johtava teknologiayhtiö Xiaomi aloittivat tammikuussa yhteistyön, joka ulottuu maajoukkueen ottelutapahtumien lisäksi ruohonjuuritasolle. Xiaomin virallisiksi brändilähettiläiksi on valittu Huuhkajista ja Helmareista tutut pelaajat Paulus Arajuuri ja Tuija Hyyrynen.

32-vuotias Arajuuri kuuluu joukkueen ydinpelaajiin. Maajoukkueessa topparina pelaava Arajuuri toimii kapteenina seurajoukkueessaan Kyproksen liigan Pafoksessa.

”Arajuuri on ollut yksi Huuhkajien johtohahmoista matkalla EM-kisoihin. Hän on ahkera joukkuepelaaja ja fanien suuressa suosiossa, joten hän sopii brändilähettilääksemme erinomaisesti”, sanoo Xiaomin markkinointipäällikkö Maria Mankinen.

Mainoskasvoksi Helmareista valikoitui konkari Tuija Hyyrynen, joka on pelannut Suomen paidassa puolustajana 111 A-maaottelua. Seurajoukkuetasolla Hyyrynen pelaa Juventuksessa, jonka riveissä hän on voittanut Italian mestaruuden kolmesti. Hyyrynen on yli 40 000 seuraajallaan yksi Instagramin seuratuimmista Helmarien pelaajista.

Urheilijasta brändiksi

Nykyurheilijalta odotetaan monissa lajeissa aktiivisuutta myös sosiaalisessa mediassa.

The State of Sponsored Social Report kertoo, että urheilijan yhteistyöpostaukset sitouttavat 3,3 kertaa muita sosiaalisen median kaupallisia yhteistöitä tehokkaammin. Muihin sosiaalisen median vaikuttajiin verrattuna urheilijan sitouttavuus on 2,1-kertainen.

Vaikka suomalaisurheilijoiden seuraajamäärät eivät vedä vertoja maailmanluokan tähtiin, hekin ovat markkinoinnissa haluttua tavaraa. Seuraajiin vetoaa urheilijan aitous. Myös Xiaomin tuoreet brändilähettiläät ovat mukana itselleen luontevalla tavalla. Arajuuri on mukana paikallisen markkinointikampanjan visuaalisessa ilmeessä.

Hyyrynen puolestaan on vahvemmin mukana kampanjassa sosiaalisen median puolella. Hänen kanssaan Xiaomi tuottaa kanavilleen lifestyle-sisältöjä. Hyyrynen toimii myös Xiaomin somevaikuttajana henkilökohtaisten some-tiliensä kautta.

”Ajan hermoilla olevat urheilijat näkyvät nykyään myös sosiaalisessa mediassa. Käytän sosiaalista mediaa aktiivisesti ja kuvaan paljon, joten yhteistyö Xiaomin kanssa tuntui luontevalta. Tarkoitus on kuvata Xiaomin puhelimella omille seuraajilleni tapahtumia futisarjessa ja sen ulkopuolella”, sanoo Hyyrynen.

Mi 11 mukana matkalla kohti EM-kisoja

Arajuuri ja Hyyrynen toimivat brändilähettiläinä Xiaomin uudelle Mi 11 -lippulaivapuhelimelle, joka tuli myyntiin Suomessa maaliskuun puolivälissä.

”Olen iloinen, että juuri minut valittiin Huuhkajista mukaan yhteistyöhön. Olen tykästynyt kännykällä kuvaamiseen, joten on kiva saada käyttöön huippukameralla varusteltu puhelin”, Arajuuri iloitsee.

Tuleva kesä on Suomen jalkapallohistoriassa ainutlaatuinen: Suomen miesten maajoukkue pelaa ensimmäistä kertaa jalkapallon EM-lopputurnauksessa. Myös Helmarit eteni karsintalohkostaan EM-lopputurnaukseen. Kisojen uskotaan innostavan sankoin joukoin suomalaisia sekä harrastamaan että fanittamaan jalkapalloa.

Xiaomi kasvaa maailmalla ja tavoittelee suurempaa markkinaosuutta Suomessa. Juuri nyt Xiaomin tavoitteena on kasvattaa bränditietoisuutta Suomessa. Suomessa on käynnissä jalkapallobuumi, joten Palloliiton yhteistyön kautta tavoitetaan paljon suomalaisia nuorista vanhoihin.

Kuvia lehdistökäyttöön: Tuija Hyyrynen ja Paulus Arajuuri

Lisätietoja:

Xiaomi Finland, markkinointipäällikkö Maria Mankinen
v-mariam@xiaomi.com, puh. 040 5573368

Suomen Palloliitto, myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Varis
mikko.varis@palloliitto.fi, puh. 040 513 6100

Tietoja Xiaomista

Xiaomi Corporation perustettiin huhtikuussa 2010 ja on listattu Hong Kongin pörssin päälistalle 9. heinäkuuta 2018 (1810.HK). Xiaomi on internetyhtiö, jonka toiminnan ydintä ovat älypuhelimet ja älylaitteet, joita yhdistää esineiden internet (IoT).

Xiaomi kiinnittää tasapuolisesti huomiota innovaatioon ja laatuun, ja yhtiö tavoittelee laadukkaita käyttäjäkokemuksia sekä toiminnallista tehokkuutta. Xiaomi kehittää taukoamatta hämmästyttäviä, kohtuuhintaisia tuotteita, joiden avulla kaikki pääsevät nauttimaan laadukkaammasta elämästä innovatiivisen teknologian parissa.

Xiaomi on tällä hetkellä maailman kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja, ja yhtiö on kehittänyt maailman johtavan, kuluttajille suunnatun IoT-alustan, johon on yhdistetty jo 289,5 miljoonaa älylaitetta. Luku ei sisällä älypuhelimia tai tietokoneita. Xiaomin laitteita on saatavilla yli 90 maassa ympäri maailmaa.

Elokuussa 2020 Xiaomi nousi toista kertaa Fortune Global 500 -listalle sijoittuen sijalle 422. Sijoitus parani 46 sijaa edelliseen vuoteen verrattuna. Yhtiö oli 7. listalle mahtuneiden internetyhtiöiden joukossa. Toukokuussa 2020 Xiaomi nousi jälleen Forbes Global 2000 -listalle sijoittuen sijalle 384.

Xiaomi kuuluu Hang Seng -indeksiin, Hang Seng China Enterprises -indeksiin ja Hang Seng TECH -indeksiin.

Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta https://blog.mi.com/en/.

Seuraa meitä: Facebook, Twitter ja Instagram.

Mediayhteydet Suomessa: xiaomi@kaikuhelsinki.fi

Suomen Palloliitto

Suomen Palloliitto on jalkapallon erikoisliitto, joka Kansainvälisen Jalkapalloliiton FIFA:n jäsenenä vastaa maamme kaikesta jalkapallo- ja futsaltoiminnasta ja sen kehittämisestä. Palloliitto tekee työtä kasvatus- ja harrastustoiminnan sekä kilpa- ja huippu-urheilun parissa ihmisläheisellä ja asiakaskeskeisellä tavalla.  Palloliiton ensisijaisena tavoitteena on kehittää suomalaista jalkapalloa entistä arvostetummaksi, seuratummaksi ja harrastetummaksi lajiksi.

Lisätietoja osoitteesta www.palloliitto.fi