Satakunnan alueen yrityksillä paljon hyödynnettävää digimarkkinoinnissa – ”Lisää tehoa, näkyvyyttä ja myyntiä yksinkertaisilla muutoksilla”
Satakunnan alueen yritykset ymmärtävät jo digimarkkinoinnin merkityksen, ja esimerkiksi mobiiliystävälliset kotisivut ovat neljällä kymmenestä yrityksestä. Paljon mahdollisuuksia on kuitenkin hyödyntämättä.
Satakunnan alueen yrityksistä neljänneksellä ei ole omia verkkosivuja. Joka kolmannella yrityksellä on verkkosivut, mutta niitä ei ole suunniteltu käytettäviksi mobiililaitteilla. Määrä on merkittävä, sillä lähes 60 prosenttia Satakuntaan osuvista hauista tehdään mobiililaitteella ja peräti 85 prosenttia suomalaisista vaihtaa sivustoa, jos se ei ole mobiiliystävällinen.
Mobiiliystävälliset kotisivut löytyvät kuitenkin neljältä kymmenestä satakuntalaisesta yrityksestä. Tiedot selviävät Fonectan kotisivujen laaturaportista, jonka pohjana on Suomen yrittäjien, Finnveran ja Työ- ja elinkeinoministeriön Pk-yritysbarometri.
Elinkeinoyhtiö Prizztech Oy:n palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi näkee, että paikallisilla yrityksillä on valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia digimarkkinoinnissa.
”Yritykset saisivat lisää tehokkuutta, näkyvyyttä ja myyntiä jo aika yksinkertaistenkin juttujen avulla. Hyvin hoidettu digimarkkinointi paitsi lisää yrityksen näkyvyyttä myös vapauttaa yrittäjän ja työntekijöiden aikaa olennaiseen, Niemi näkee.
Isoin haaste epätietoisuus
Satakunnan Yrittäjät ja Prizztech toteuttivat muutama vuosi sitten DigiBusiness-hankkeen, jossa pyrittiin lisäämään alueen pienyrittäjien digitietoisuutta. Niemen mukaan hankkeen tarjoamia mahdollisuuksia pystyi hyödyntämään vain harva yritys.
”Monella yrityksellä ei ollut silloin lainkaan nettisivuja. Viime vuosina ymmärrys on hieman kasvanut, ja nykyään yritykset ymmärtävät varsinkin somenäkyvyyden merkityksen. Tekemistä on silti vielä runsaasti”, Niemi sanoo.
Hänen mukaansa suurin haaste on epätietoisuus siitä, missä kanavissa yrityksen tulisi näkyä. Kanava tulisi valita sen mukaan, missä yrityksen asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat viihtyvät. Myös Google-näkyvyys on yksi merkittävimmistä asioista: jos yrityksen verkkosivut eivät nouse Google-hauissa korkealle, yritystä ei löydetä. Erilaiset sisällöt verkkosivuilla ovat tärkeää markkinointia ja asiakaspalvelua, ja ne myös nostavat yrityksen paremmin esiin hakutuloksissa.
”Yrityksen ei tarvitse osata tehdä itse, vaan se voi kääntyä digimarkkinoinnin eri asiantuntijoiden puoleen. Oikean kumppanin hyödyntäminen on investointi yrityksen tulevaisuuteen, ja Satakunnastakin löytyy hyvää osaamista. Palveluntarjoajilta toivon aiempaa konsultoivaa otetta; ettei vain myydä ratkaisuja, vaan myös kerrotaan laajemmin siitä, mikä tehoaa ja mikä ei”, Niemi sanoo.
Digikuntoon-tilaisuus auttaa ymmärtämään
Prizztechin yhteistyökumppani Fonecta on järjestänyt jo neljän vuoden ajan koulutuksellisia Digikuntoon-tilaisuuksia, joiden tavoitteena on herätellä paikallisia yrittäjiä digimarkkinoinnin merkityksestä. Ideana on parantaa yritysten menestystä niin yritysten itsensä kuin koko Suomen elinkeinoelämän kannalta. Kiertue sai alkunsa Porista alkuvuodesta 2016, ja tilaisuuksia on sen jälkeen järjestetty yhteensä 62 ympäri Suomea. Kiertue saapuu Poriin kymmenettä kertaa keskiviikkona 5. helmikuuta.
”Kerromme selkeällä kielellä siitä, miten yritys hyötyy digimarkkinoinnista. Kiertueen alkuvuosina painotettiin sitä, että verkossa kannattaa olla, koska asiakkaatkin ovat siellä. Nykyään yrityksissä ollaan jo sen verran valveutuneita, että menemme syvemmälle digimarkkinointiin ja kerromme konkreettisia hyötyjä sekä vinkkejä tehokkaan digimarkkinoinnin tekemiseen. Autamme yrittäjiä ymmärtämään paremmin ja sitä kautta helpottamaan näiden palveluiden hankkimisen tuskaa. Oikean kumppanin valitseminen on iso päätös, mutta jokaisesta maakunnasta löytyy digimarkkinointia osaava taho, joka voi auttaa yritystä”, kiertuetta alusta alkaen vetänyt Fonectan kehityspäällikkö Otto Hietaharju sanoo.
Fonectan Digikuntoon-tilaisuus Porissa keskiviikkona 5.2. klo 9–11.30.
Ilmoittautuminen: https://www.fonecta.fi/koulutukset.
Otto Hietaharjun kuva ladattavissa täältä.
Lisätietoja:
Jari-Pekka Niemi
Palvelujohtaja
Prizztech
Puh. 044 710 5350
jari-pekka.niemi@prizz.fi
Otto Hietaharju
Kehityspäällikkö
Fonecta
Puh. 040 772 3103
otto.hietaharju@fonecta.fi
Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen. www.fonecta.fi/yrityksille