Millainen syksy kouluja odottaa? Tietotekniikan asiantuntija kertoo kolme opetusvinkkiä, joita ei kannata unohtaa etäopetuksen päättyessä

Koronapandemia muutti merkittävästi suomalaisen yhteiskunnan arkea keväällä. Erityisesti koulujen haasteena oli saada eri-ikäiset ihmiset sopeutumaan lyhyessä ajassa täysin uudenlaiseen arkeen. Vaikka syksyllä palattaisiin kouluihin ilman etäyhteyksiä, ei etäopetuksen antamia oppeja kannata unohtaa.

Koronapandemia muutti merkittävästi suomalaisen yhteiskunnan arkea keväällä. Erityisesti koulujen haasteena oli saada eri-ikäiset ihmiset sopeutumaan lyhyessä ajassa täysin uudenlaiseen arkeen. Vaikka syksyllä palattaisiin kouluihin ilman etäyhteyksiä, ei etäopetuksen antamia oppeja kannata unohtaa.

Koronan vaikutukset näkyvät kouluissa vielä poikkeustilan purkamisen jälkeen. Acer Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Tony Orren mukaan koulujen on syytä valmistautua siihen, että opetuksen normalisoitumisessa menee aikaa.

”Suomen koulujärjestelmä taipui hämmästyttävän nopeasti uuteen arkeen. Joillekin se tarkoitti aivan uudenlaisia haasteita, kun taas toiset tunsivat olonsa kotoisaksi etäopetuksessa. Oppilaille suurin haaste lienee ollut koulunkäynti ilman opettajan täysimittaista tukea ja koulukavereiden näkemistä. Jotkut opettajat kertoivat, etteivät olleet saaneet koko etäopetuksen aikana yhteyttä osaan oppilaista”, Orre sanoo.

Orre kertoo kolme seikkaa, joilla voi nostaa oppilaiden motivaatiota etäopetusympäristöissä, joissa opetuksen kanssa huomiosta kilpailevat tietokonepelit ja suoratoistopalvelut.

1. Nuorena saadut opit etätyöskentelystä auttavat myöhemmin työelämässä

Kevään poikkeusolot laittoivat yritykset hiomaan etätyöskentelyn käytäntöjä, eikä perinteiseen, täysin yrityksen tiloissa tapahtuvaan työskentelyyn välttämättä palata enää koskaan. Orren mukaan tämä kannattaa huomioida koulujen opetuksessa myös jatkossa, koska nuoret hyödyntävät muutenkin runsaasti digitaalisia ympäristöjä. Etänä tapahtumia vuorovaikutus- ja työskentelytaitoja kannattaa korostaa jo peruskouluissa.

”Koulujen tehtävä on valmistella lapsia ja nuoria tulevaisuuden haasteisiin, ja keväällä käyty kotiopetuskausi valmensi oppilaita siihen omalla tavallaan. Jos opiskelussa käytettiin tehokkaasti Teamsia, Zoomia, Slackia tai Skypeä, oppilaat tutustuivat etätyöskentelyyn varhain ja saivat sen myötä etulyöntiaseman jatko-opintoihin ja työelämään”, hän sanoo.

2. Tietokonepelit eivät aina ole haitaksi, vaan niitä voi hyödyntää myös opetuksessa

Kun kotitehtävät kilpailevat Fortniten, Netflixin ja Tiktokin kanssa, houkutus jättää tehtävät tekemättä on suuri – etenkin jos vanhemmat ovat töissä ja poissa kotoa.

”Opiskelua häiritsevät pelit voi kääntää hyödylliseksi osaksi opetusta. E-urheilun ja tietokonepelien rooli opetuksessa tunnustetaan yhä useammin, ja monien pelien avulla voidaan saavuttaa sosiaalista, luovaa ja osallistavaa oppimista”, Orre sanoo.

Orre mainitsee esimerkkinä joukkuepohjaisen Fortnite-pelin, jossa vuorovaikutus, strategia ja ennakointi ovat keskeisessä roolissa. Myös erittäin suositusta Minecraftista on kehitetty opetuskäyttöön tarkoitettu versio.

3. Laadukas videomateriaali tukee opetusta tehokkaasti

Orren mukaan huolella toteutetuista videoista on merkittävästi hyötyä opetuksessa. Oppi ei välttämättä uppoa suorissa videopuheluissa yhtä tehokkaasti.

”Tallentamalla opetusistunnon voit saada aikaan videopuhelua terävämmän ja selkeämmän lopputuloksen. Kun turhat yskimiset ja muut äännähtelyt leikkaa pois ja hioo viestin viimeisen päälle, menee oppi paremmin perille”, hän sanoo.

Videotallenne mahdollistaa myös sen, että oppilaat voivat katsoa sen uudelleen ja kelata sitä taaksepäin, jos viestiä ei ensimmäisellä kerralla ymmärrä.

”Kysymysten kokoamiseksi voi pitää erikseen kyselyistunnon, jossa kysymyksiä voidaan esittää reaaliajassa tai sähköpostitse tulleita kysymyksiä voidaan käydä läpi”, Orre vinkkaa.

Lisätietoja:
Tony Orre
Myynti- ja markkinointijohtaja
Acer Finland Oy
tony.orre@acer.com | +358 50 483 7210

Tietoa Acerista
Vuonna 1976 perustettu Acer on yksi maailman suurimmista tieto- ja viestintätekniikka-alan yrityksistä, ja sillä on toimintaa yli 160 maassa. Acerin tarkastellessa tulevaisuutta se keskittyy edesauttamaan maailmaa, jossa laitteistot, ohjelmistot ja palvelut sulautuvat toisiinsa avaten uusia mahdollisuuksia kuluttajille ja yrityksille. Palvelukeskeisistä teknologioista esineiden internetiin ja pelaamiseen sekä virtuaalitodellisuuteen keskittyvän Acerin yli 7000 työntekijää ovat sitoutuneet tutkimaan, suunnittelemaan, markkinoimaan, myymään ja tukemaan tuotteita ja ratkaisuja, jotka rikkovat ihmisten ja teknologian välisiä esteitä. Lisätietoja saat vierailemalla osoitteessa www.acer.com.
© 2020 Acer Inc. Kaikki oikeudet pidätetään. Acer ja Acer-logo ovat Acer Inc:n rekisteröityjä tavaramerkkejä. Muut tavaramerkit, rekisteröidyt tavaramerkit ja/tai palvelumerkit, jotka on ilmoitettu tai muutoin näkyvissä, ovat niiden omistajien omaisuutta. Kaikki tarjoukset voivat muuttua ilman erillistä ilmoitusta tai velvoitetta, eivätkä välttämättä ole saatavilla kaikkien myyntikanavien kautta. Hinnat ovat valmistajan suosittelemia vähittäishintoja, ja ne voivat vaihdella sijainnin mukaan. Sovellettava myyntiverolisä.